8/02/2012

Besök på Vävstolsmuseum/Visit a museum with old looms

I går var jag och besökte vävstolsmuseet i Glimåkra. Muséet finns i en stor gammaldags villa högt uppe på en kulle i Glimåkra. Just nu hade man också en utställning med gamla spånkorgar och hårarbeten.
Mitt sällskap var intresserade av vävning, medan jag älskar spånkorgar, så vi njöt var och en på sitt sätt av utställningen. Dessutom satt en korgmakare och visade hur han gjorde sina korgar. Jag föll naturligtvis för en handgjord korg.
I was yesterday at a museum which speciality is to exhibit old looms. This time there was also an exhibition of old Swedish chip basket made of fir tree. There was also a man who showed how he made his baskets. I love handmade chip baskets and of course there was one which has to follow me home.
Vävstolsmuséet The museum with looms

Vävning med linstjälkar Weaving with flax flowers ans stalks

Gamla svenska spånkorgar Old Swedish chip baskets

Vackra eller hur ? Beautiful old baskets!!!


2 kommentarer:

  1. Åååh, en så'n korg med lock (nedersta bilden till höger) skulle jag vilja ha. De är jättesöta allihop.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ser ut som en riktig trivelig utflukt. :-)

    SvaraRadera